Regulamin Organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY SAMORZĄDOWEGO KOLEGIUM ODWOŁAWCZEGO WE WROCŁAWIU
uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu dnia 26 marca 2008 r.
(tekst jednolity)
Rozdział 1 - Postanowienia ogólne
§ 1
Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.), innych aktów prawnych regulujących jego organizację i funkcjonowanie oraz na podstawie niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 2
Użyte w dalszych przepisach określenia oznaczają:
-
ustawa - ustawę z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.),
-
-
Kolegium – Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu,
-
Regulamin — Regulamin Organizacyjny Kolegium,
-
Prezes — Prezesa Kolegium,
-
Wiceprezes — Wiceprezesa Kolegium,
-
Zgromadzenie Ogólne - Zgromadzenie Ogólne członków Kolegium,
-
koordynator członka etatowego Kolegium, powołanego przez Prezesa do pełnienia funkcji koordynatora działu orzeczniczego Kolegium,
-
skład orzekający — trzech członków Kolegium wyznaczonych do orzekania w sprawie,
-
przewodniczący — przewodniczącego składu orzekającego,
-
sprawozdawca — członka składu orzekającego, któremu powierzono prowadzenie sprawy,
-
orzeczenie w sprawie — decyzję administracyjną, postanowienie oraz inne orzeczenie, do którego na podstawie przepisów szczególnych stosuje się unormowania właściwe dla podstawowej działalności orzeczniczej Kolegium, podpisane przez skład orzekający,
-
odpowiedź na skargę — odpowiedź na skargę do sądu administracyjnego, podpisaną przez Prezesa,
-
skarga kasacyjna skargę kasacyjną lub zażalenie składane przez Kolegium do Naczelnego Sądu Administracyjnego,
-
pismo — wezwanie, zawiadomienie lub inne pismo Kolegium niebędące orzeczeniem w sprawie, odpowiedzią na skargę, ani skargą kasacyjną, podpisane przez Prezesa,
-
harmonogram — zestaw wyznaczeń składów orzekających na dany miesiąc,
-
wokanda — wykaz, w układzie tabelarycznym, spraw rozpatrywanych przez zespół orzekający na posiedzeniu niejawnym lub rozprawie,
-
program — program służący do elektronicznego obiegu danych zbioru repertorium Kolegium.
-
-
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o orzeczeniu, rozumie się przez to orzeczenie w sprawie, odpowiedź na skargę i pismo.
-
W przypadkach, w których upływ terminu określonego w Regulaminie przypada na dzień wolny od pracy, za dzień upływu terminu poczytuje się pierwszy dzień roboczy, przypadający po dniu wolnym od pracy.
Rozdział 2 - Członkowie Kolegium
§ 3
-
Członkostwo w Kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.
-
Przed objęciem funkcji członek Kolegium składa ślubowanie według następującej roty: „Ślubuję uroczyście na powierzonym mi stanowisku członka Kolegium obowiązki mojego urzędu wypełniać uczciwie, godnie i sumiennie, orzeczenia wydawać bezstronnie, według mego sumienia i zgodnie z prawem oraz dochować tajemnicy służbowej i państwowej”.
§ 4
-
Członek Kolegium powinien w wypełnianiu urzędu strzec powagi stanowiska i unikać zachowań, które mogłyby przynieść ujmę godności lub osłabić zaufanie do jego bezstronności.
-
Członek Kolegium obowiązany jest zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość przy wypełnianiu swej funkcji. Obowiązek zachowania tajemnicy trwa po ustaniu członkostwa Kolegium.
-
Członek Kolegium obowiązany jest stale podnosić kwalifikacje zawodowe.
§ 5
-
Czas pracy etatowego członka Kolegium jest określony wymiarem jego zadań.
-
Szczegółowe zasady organizacji i wykorzystania czasu pracy przez etatowych członków Kolegium i pozostałych jego pracowników określa regulamin pracy Kolegium.
§ 6
-
Wiceprezes zastępuje Prezesa i wykonuje inne czynności w zakresie ustalonym przez Prezesa. Do obowiązków Wiceprezesa należy w szczególności ustalanie harmonogramu.
-
Podczas nieobecności Prezesa i Wiceprezesa Prezes może upoważnić innego członka etatowego Kolegium, za jego zgodą, do zastępowania Prezesa w zakresie ustalonym w upoważnieniu, w tym do reprezentowania Kolegium na zewnątrz.
§ 7
Na zasadach określonych w ustawie, członek Kolegium podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, w związku z postępowaniem uchybiającym jego obowiązkom lub godności zawodowej.
§ 8
-
W przypadku złożenia rezygnacji ze stanowiska przez członka etatowego Kolegium, na wniosek tego członka oraz po uzyskaniu opinii Zgromadzenia Ogólnego, Prezes może wystąpić o jego powołanie na członka pozaetatowego.
-
Prezes może, po uzyskaniu opinii Zgromadzenia Ogólnego, na wniosek pozaetatowego członka Kolegium, wystąpić o jego powołanie na członka etatowego.
-
W przypadkach określonych w ust. I i ust. 2 przeprowadzenie konkursu nie jest konieczne.
Rozdział 3 - Zgromadzenie Ogólne
§ 9
Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Prezesa w miarę potrzeb wynikających z realizacji zadań Kolegium, z tym, że w pierwszym kwartale każdego roku zwoływane jest Zgromadzenie Ogólne celem przyjęcia informacji o działalności Kolegium w roku poprzednim.
§ 10
-
Zawiadomienie o Zgromadzeniu Ogólnym, wraz z informacją o podstawowych elementach planowanego porządku obrad, podawane jest do wiadomości członków Kolegium w sekretariacie Kolegium oraz na tablicy ogłoszeń Kolegium, co najmniej na czternaście dni przed planowanym terminem.
-
W razie konieczności zwołania Zgromadzenia Ogólnego w trybie nagłym, termin określony w ust. I nie ma zastosowania.
-
Zgromadzenie Ogólne może uchwalić poszerzenie porządku obrad.
§ 11
-
Protokół Zgromadzenia Ogólnego sporządza członek Kolegium wyznaczony przez Prezesa (protokolant).
-
Protokół Zgromadzenia Ogólnego podpisuje Prezes i protokolant.
§ 12
-
W sprawach, w których ustawa przewiduje stanowiące kompetencje Zgromadzenia Ogólnego, jego uchwały formułowane są w formie odrębnego dokumentu.
-
Jeżeli Zgromadzenie Ogólne nie postanowi inaczej, jego uchwały inne, niż określone w ust. l, są o utrwalane w protokole Zgromadzenia Ogólnego.
Rozdział 4 - Wybór kandydatów na Prezesa
§ 13
-
Dla przeprowadzenia wyboru kandydatów na Prezesa Zgromadzenie Ogólne wybiera spośród członków Kolegium trzyosobową komisję wyborczą, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Kolegium.
-
W skład komisji wyborczej nie mogą wchodzić osoby kandydujące na stanowisko Prezesa.
-
Komisja wyborcza wybiera ze swojego składu przewodniczącego, który kieruje pracami komisji wyborczej, w szczególności zwołując i prowadząc jej posiedzenia.
§ 14
Do zadań komisji wyborczej należy:
-
-
przyjmowanie pisemnych zgłoszeń kandydatów na Prezesa,
-
przedstawianie kandydatów Zgromadzeniu Ogólnemu,
-
przeprowadzenie wyborów i sporządzenie protokołu głosowania.
-
§ 15
-
Wyboru kandydatów na Prezesa dokonuje Zgromadzenie Ogólne zwołane w tym celu na zasadach, w tym w terminie, określonych w ustawie.
-
W przypadku braku wymaganego quorum, braku kandydatów, a także, gdy kolejne głosowania nie pozwalają na wyłonienie kandydatów, Prezes zamyka Zgromadzenie Ogólne i ustala termin następnego Zgromadzenia Ogólnego, nie później niż w ciągu czternastu dni. Przepisy dotyczące Zgromadzenia Ogólnego zwoływanego w zwykłym terminie stosuje się odpowiednio.
§ 16
-
Kandydatury na stanowisko Prezesa należy zgłaszać do komisji wyborczej, za pośrednictwem sekretariatu Kolegium, nie później niż dwa dni robocze przed dniem, na który zwołane zostało Zgromadzenie Ogólne w celu wyboru kandydatów na Prezesa Kolegium.
-
W przypadku złożenia kandydatury za pośrednictwem poczty za termin zgłoszenia kandydatury traktowany jest dzień jej wpływu do Kolegium.
-
Zgłoszenie kandydatury wymaga formy pisemnej. Zgłoszenia może dokonać osobiście kandydat lub inny członek Kolegium. W tym ostatnim przypadku do zgłoszenia należy dołączyć pisemną zgodę kandydata.
-
W przypadku zgłoszenia kandydata niebędącego etatowym członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu do zgłoszenia powinna być dołączona informacja o dotychczasowej pracy zawodowej kandydata, potwierdzająca jego bierne prawo wyborcze.
§ 17
-
Przewodniczący komisji wyborczej przedstawia Zgromadzeniu Ogólnemu listę zgłoszonych kandydatów posiadających bierne prawo wyborcze. O wpisaniu na listę zgłoszonych kandydatur osób, których bierne prawo wyborcze jest kwestionowane przez komisję wyborczą, decyduje Zgromadzenie Ogólne w osobnym głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
-
Na wniosek przewodniczącego komisji wyborczej Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zamknięciu listy kandydatów.
§ 18
Na wniosek przewodniczącego komisji wyborczej lub innego członka Kolegium, albo kandydata niebędącego członkiem Kolegium:
-
-
kandydaci przedstawiają, w porządku alfabetycznym, programy wyborcze,
-
Zgromadzenie Ogólne może postanowić o przeprowadzeniu dyskusji nad przedstawionymi programami.
-
§ 19
-
Karty do głosowania na kandydatów na Prezesa przygotowuje komisja wyborcza.
-
Karty do głosowania oznaczone są następująco: „Karta do głosowania w wyborach kandydatów na Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu w dniu
-
Nazwiska i imiona kandydatów umieszczane są na karcie w porządku alfabetycznym i poprzedzone są kolejnym numerem i kratką.
-
W dolnej części karty do głosowania umieszczona jest informacja o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu oraz pieczęć okrągła Kolegium.
-
W przypadku, przewidzianego w ustawie, ponownego głosowania w górnej części karty do głosowania dodaje się pośrodku napis: „Ponowne głosowanie”.
§ 20
-
Każdy członek Zgromadzenia Ogólnego oddaje głos na wybranych przez siebie, nie więcej niż dwóch kandydatów, przez postawienie w kratce obok nazwiska znaku „X”.
-
W przypadku ponownego głosowania każdy członek Zgromadzenia Ogólnego ma prawo oddania głosu odpowiednio na jednego lub dwóch kandydatów, w zależności od tego, ilu kandydatów jest wybieranych w tym głosowaniu.
§ 21
-
Niezwłocznie po zakończeniu głosowania komisja wyborcza zlicza karty do głosowania i zabezpiecza karty do głosowania niewykorzystane oraz ustala:
-
-
liczbę członków Kolegium uczestniczących w Zgromadzeniu Ogólnym,
-
liczbę oddanych głosów,
-
liczbę ważnie oddanych głosów,
-
liczbę głosów nieważnych,
-
liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
-
-
Za nieważne uznaje się głosy:
-
-
oddane na kartach innych niż określone w Regulaminie,
-
oddane na kartach, na których umieszczono znak „X” przy większej liczbie nazwisk kandydatów niż dopuszczalna w danym głosowaniu,
-
oddane na kartach, na których nie umieszczono znaku „X” przy żadnym z nazwisk kandydatów.
-
§ 22
-
Po ustaleniu wyników głosowania komisja wyborcza niezwłocznie sporządza w dwóch egzemplarzach protokół głosowania, zamieszczając w nim dane, o których mowa w paragrafie poprzedzającym.
-
Protokół głosowania podpisują wszyscy członkowie komisji wyborczej. Protokół opatruje się pieczęcią Kolegium.
-
Po sporządzeniu protokołu przewodniczący komisji wyborczej ogłasza wyniki głosowania poprzez odczytanie protokołu.
§ 23
-
Na podstawie wyników ustalonych w protokole głosowania Zgromadzenie Ogólne, w drodze uchwały, stwierdza wynik wyboru kandydatów na stanowisko Prezesa oraz formułuje wniosek o powołanie Prezesa przez Prezesa Rady Ministrów, spośród przedstawionych kandydatów.
-
Uchwałę, o której mowa w ust. 1, Prezes przekazuje niezwłocznie Prezesowi Rady Ministrów.
Rozdział 5 - Działalność orzecznicza Kolegium
§ 24
-
Harmonogram jest ustalany oraz zamieszczany w programie i dostarczany na piśmie członkom Kolegium, z wyprzedzeniem co najmniej trzech tygodni.
-
W razie potrzeby koordynator lub przewodniczący mogą dokonywać zmian w harmonogramie, zawiadamiając o tym Prezesa.
-
Odstępstwa od terminów, o których mowa w przepisach niniejszego rozdziału Regulaminu, wymagają akceptacji odpowiednio - przewodniczącego, koordynatora lub Prezesa, stosownie do zakresu ich zadań w działalności orzeczniczej Kolegium.
§ 25
-
Sprawy wyznaczane są na posiedzenia niejawne lub rozprawy w kolejności ich wpływu do Kolegium, z uwzględnieniem podziału pracy w Kolegium na działy orzecznicze oraz z zastrzeżeniem ust. 2.
-
Sprawy obejmujące:
-
-
rozpatrzenie wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji lub postanowienia, 2) przekazanie podania zgodnie z właściwością,
-
rozpatrzenie skargi do sądu administracyjnego,
-
rozważenie celowości wystąpienia ze skargą kasacyjną,
-
rozpatrzenie skargi powszechnej, należy wyznaczyć na posiedzenie niejawne tak, aby rozpatrzenie sprawy nastąpiło możliwie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie czternastu dni od dnia wpływu sprawy do Kolegium.
-
§ 26
-
Składowi orzekającemu przewodniczy etatowy członek Kolegium wyznaczony przez Prezesa lub przez, działającego z jego upoważnienia, koordynatora.
-
Skład orzekający wyznacza, w trybie i na zasadach określonych w Regulaminie, koordynator. Wyznaczenie wymaga wprowadzenia odpowiednich danych w programie oraz pozostawienia akt sprawy do dyspozycji sprawozdawcy. Przy wyznaczaniu składu orzekającego należy dążyć do stwarzania odpowiednich warunków do respektowania terminów załatwiania spraw.
-
W postępowaniu w sprawie weryfikacji rozstrzygnięcia Kolegium należy wyznaczyć nowy skład orzekający, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
-
Wyłączenie, o którym mowa w ust. 3 nie dotyczy postępowania wywołanego wniesieniem skargi do sądu administracyjnego.
-
Sprawozdawcą przy udzielaniu odpowiedzi na skargę powinien być w miarę możliwości członek Kolegium, który był sprawozdawcą w sprawie, w której wniesiono skargę do sądu administracyjnego.
-
(uchylony).
§ 27
-
Prezes i Wiceprezes kontrolują i wspomagają działalność orzeczniczą Kolegium.
-
W sprawach precedensowych lub szczególnie skomplikowanych pod względem stanu prawnego, Prezes lub Wiceprezes w zakresie powierzonych mu zadań, na wniosek koordynatora, organizuje naradę członków Kolegium, celem wyrażenia opinii co do kierunku załatwienia sprawy. Wyniki narady nie mogą naruszać niezawisłości orzeczniczej członków Kolegium, w zakresie określonym ustawą.
-
Wiceprezes i koordynatorzy, w zakresie upoważnień udzielonych przez Prezesa, czuwają nad jednolitością orzecznictwa Kolegium.
-
(uchylony).
§ 28
-
Posiedzenie niejawne lub rozprawa przed Kolegium powinny być tak przygotowane i przeprowadzone, aby sprawę można było rozstrzygnąć w jednym dniu, bez jej odraczania.
-
Przed rozprawą powinna odbyć się narada wstępna składu orzekającego, w celu omówienia występujących w sprawie zagadnień. W toku narady członkowie składu orzekającego ustalają, czy i jakie zasadnicze elementy stanu faktycznego należy dodatkowo ustalić na rozprawie.
§ 29
-
Podczas rozprawy, po wywołaniu sprawy, przewodniczący otwiera rozprawę i ustala prawidłowość zawiadomienia oraz uczestnictwo stron i osób wezwanych na rozprawę.
-
Jeśli nie zachodzą przeszkody do rozpoznania sprawy, sprawozdawca referuje sprawę.
-
Po zakończeniu referatu przewodniczący wzywa strony do wypowiedzenie się w sprawie, w tym do ustosunkowania się co do zupełności dokonanych ustaleń i do ewentualnego zgłoszenia wniosków dowodowych.
-
W przypadku, gdy w rozpatrywanej sprawie dopuszczalne jest zawarcie ugody, przewodniczący wzywa strony do zawarcia ugody. Jeśli strony wyrażą wolę zawarcia ugody, przewodniczący informuje strony o dalszym toku postępowania, a następnie zamyka rozprawę.
-
W przypadku braku możliwości zawarcia ugody, jeśli wszystkie kwestie pojawiające się podczas rozprawy zostaną rozstrzygnięte, przewodniczący zamyka rozprawę, informując strony o dalszym toku postępowania.
-
Skład orzekający rozstrzyga sprawę po niejawnej naradzie. Narada obejmuje dyskusję i głosowanie nad treścią rozstrzygnięcia.
-
Rozstrzygnięcie zapadłe w wyniku narady i głosowania winno być, w miarę możliwości, niezwłocznie ogłoszone stronom ustnie.
-
Protokolantem podczas rozprawy jest, wyznaczony przez przewodniczącego, członek składu orzekającego lub — za jego zgodą - inny członek Kolegium, albo wyznaczony przez Prezesa, w porozumieniu z Kierownikiem Biura, pracownik Biura Kolegium.
§ 30
(uchylony)
§ 30a
-
Posiedzenie niejawne nie wymaga utrwalenia w formie pisemnej (protokołu).
-
Wynik posiedzenia niejawnego, z zastrzeżeniem 301), utrwalany jest w zamieszczonej w programie wokandzie, w zakładce „rozstrzygnięcie” oraz w metryce sprawy, w rubryce „Rodzaj, data i ewentualnie identyfikator dokumentu określającego podjętą czynność” (dla spraw załatwianych w trybie Ordynacji podatkowej) lub w rubryce „Wskazanie identyfikatora dokumentu w aktach sprawy, do którego odnosi się dana czynność” (dla pozostałych spraw).
§ 30b
Złożenie zdania odrębnego przez członka składu orzekającego utrwalane jest:
-
-
informacyjnie w zamieszczonej w programie wokandzie;
-
z podaniem imienia i nazwiska składającego zdanie odrębne, w:
-
-
-
-
zamieszczonej w programie edycji sprawy, w zakładce „Opis”,
-
metryce sprawy, w rubryce „Rodzaj, data i ewentualnie identyfikator dokumentu określającego podjętą czynność” (dla spraw załatwianych w trybie Ordynacji podatkowej) lub w rubryce „Wskazanie identyfikatora dokumentu w aktach sprawy, do którego odnosi się dana czynność” (dla pozostałych spraw),
-
protokole rozprawy.
-
-
§ 31
Zamieszczona w programie wokanda, odpowiadająca danemu posiedzeniu niejawnemu lub rozprawie, powinna zostać wypełniona przez przewodniczącego najpóźniej dzień po posiedzeniu niejawnym lub rozprawie.
§ 32
-
Przygotowanie projektu orzeczenia potwierdza załączenie stosownego pliku w programie.
-
Podpisany oryginał orzeczenia pozostaje w aktach Kolegium. Stronom wydaje się odpisy orzeczenia.
§ 33
-
l. Prezes powołuje i odwołuje koordynatorów spośród etatowych członków Kolegium.
-
Powołanie koordynatora wymaga zgody zainteresowanego. Akt powołania określa zakres przedmiotowy działu orzeczniczego poddanego koordynacji. Dział orzeczniczy może być koordynowany przez więcej niż jedną osobę.
-
Koordynator, w powierzonym mu zakresie, organizuje i wspomaga działalność orzeczniczą Kolegium, dbając przede wszystkim o jej prawidłowość i terminowość.
-
Do obowiązków koordynatora należy w szczególności:
-
-
wyznaczanie składu orzekającego,
-
kompletowanie akt poszczególnych spraw w zakresie wskazanym w ust. 6 i 7 oraz ich przekazywanie sprawozdawcy,
-
przygotowanie wezwania na rozprawę i zawiadomienia o rozprawie,
-
sporządzanie projektu zawiadomienia wyznaczającego termin na zapoznanie się z materiałem dowodowym oraz na wypowiedzenie się odnośnie do zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w sprawach podatkowych decydowanie o takim zawiadomieniu, chyba że ze względu na skomplikowany charakter sprawy zostanie ona uprzednio skierowana do rozpatrzenia przez skład orzekający,
-
przygotowywanie, w zakresie koordynowanego działu orzeczniczego, danych niezbędnych do sporządzenia rocznej informacji o działalności Kolegium.
-
-
Wyznaczenia składu orzekającego należy dokonać w ciągu czternastu dni od dnia wpływu akt sprawy do Kolegium lub dnia zakończenia postępowania wyjaśniającego przed Kolegium, z zastrzeżeniem 25 ust. 2.
-
Jeżeli wstępna analiza akt sprawy wykazuje konieczność ich uzupełnienia o dowody doręczenia przedmiotu zaskarżenia do Kolegium, koordynator niezwłocznie sporządza projekt pisemnego wystąpienia o dokonanie niezbędnego uzupełnienia, chyba że ze względu na znaczną liczbę uczestników postępowania, sprawa zostanie uprzednio skierowana do rozpatrzenia przez skład orzekający.
-
Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio w postępowaniu wszczynanym z urzędu.
-
Koordynator niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania od przewodniczącego projektu tekstu orzeczenia w sprawie, przekazuje ten projekt, wraz z aktami sprawy, do sekretariatu Kolegium.
-
Koordynator niezwłocznie, nie później jednak niż dzień po otrzymaniu od przewodniczącego projektu pisma, przekazuje ten projekt, wraz z aktami sprawy, do sekretariatu Kolegium.
-
Koordynator niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania od sprawozdawcy projektu tekstu odpowiedzi na skargę, przekazuje ten projekt, wraz z aktami sprawy, do sekretariatu Kolegium.
§ 34
-
Przewodniczący przewodniczy posiedzeniu niejawnemu lub rozprawie, w szczególności czuwając nad zgodnym z prawem i sprawnym rozpatrywaniem oraz załatwianiem spraw. Przewodniczący odpowiada za treść projektu tekstu orzeczenia, z wyłączeniem odpowiedzi na skargę oraz za stan akt przekazywanych koordynatorowi.
-
Do obowiązków przewodniczącego należy w szczególności:
-
-
wyznaczenie protokolanta podczas rozprawy,
-
udzielanie głosu osobom uczestniczącym w posiedzeniu niejawnym lub rozprawie,
-
czuwanie nad prawidłowością sporządzania protokołu z rozprawy,
-
czuwanie nad prawidłowością referowania sprawy przed sprawozdawcę,
-
poddawanie pod głosowanie składu orzekającego zgłoszonych propozycji co do sposobu rozpatrzenia i załatwienia sprawy (treści odpowiedzi na skargę, treści skargi kasacyjnej),
-
czuwanie nad prawidłowością rozpatrywania i załatwiania spraw przez skład orzekający, w tym dbałość o każdorazowe tezowanie przez sprawozdawcę zasadniczych motywów uzasadnienia,
-
wypełnianie wokandy w sposób wskazujący sposób rozpatrzenia i załatwienia wszystkich spraw wyznaczonych danemu składowi orzekającemu,
-
czuwanie, na zasadach określonych w ust. 3 - 6, nad prawidłowością i terminowością sporządzania projektów tekstów orzeczeń przez sprawozdawców.
-
-
Przewodniczący niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania projektu tekstu orzeczenia w sprawie od sprawozdawcy, przedstawia koordynatorowi projekt orzeczenia, wraz z aktami sprawy, z zastrzeżeniem ust. 5.
-
Przewodniczący niezwłocznie, nie później jednak niż trzy dni po otrzymaniu projektu pisma od sprawozdawcy, przedstawia koordynatorowi projekt pisma, wraz z aktami sprawy, z zastrzeżeniem ust. 5.
-
W porozumieniu z koordynatorem przewodniczący może przekazać projekt orzeczenia lub projekt pisma, wraz z aktami sprawy, do sekretariatu Kolegium, z zachowaniem terminów, o jakich mowa — odpowiednio — w ust. 3 i 4.
§ 35
-
Sprawozdawca, o ile Regulamin nie stanowi inaczej, w ramach powierzonej mu sprawy:
-
-
dba o stan powierzonych mu akt, odpowiadając przy tym za ich uzupełnianie - w trybie i na zasadach określonych w ust. 2,
-
przedstawia na posiedzeniu niejawnym lub rozprawie informacje stwarzające możliwość rozpatrzenia i załatwienia sprawy, w trybie i na zasadach określonych w ust. 3,
-
proponuje sposób załatwienia sprawy - w trybie i na zasadach określonych w ust. 3 pkt 3 oraz ust. 4,
-
(uchylony),
-
sporządza projekt zawiadomienia o wszczęciu postępowania oraz projekt stosownego pisma w, określonych w 33 ust. 4 pkt 4 i ust. 6, przypadkach skierowania sprawy do rozpatrzenia przez skład orzekający,
-
sporządza projekt wystąpienia o dokonanie uzupełnienia akt sprawy w zakresie braków, które powodują lub mogą powodować pozostawienie podania bez rozpoznania lub bez rozpatrzenia,
-
przygotowuje projekt tekstu orzeczenia i przedstawia go formie elektronicznej, w trybie i na zasadach określonych, odpowiednio, w ust. 2 i 5.
-
-
O konieczności uzupełnienia akt sprawy sprawozdawca informuje na posiedzeniu niejawnym lub rozprawie. W takim przypadku, w razie akceptacji składu orzekającego, projekt stosownego pisma należy przekazać — wraz z aktami sprawy - przewodniczącemu najpóźniej trzeciego dnia po posiedzeniu niejawnym lub rozprawie.
-
Referat dotyczący sprawy powierzonej sprawozdawcy powinien, stosownie do potrzeb danej sprawy, respektować następującą kolejność:
-
-
sprawy formalne,
-
stan faktyczny,
-
propozycje co do sposobu załatwienia sprawy lub treści odpowiedzi na skargę.
-
-
Każda propozycja sposobu załatwienia sprawy powinna zyskiwać poparcie składu orzekającego, wskazujące zasadnicze tezy uzasadnienia.
-
Projekt tekstu orzeczenia powinien nawiązywać do ustaleń zaakceptowanych przez skład orzekający.
-
Z zastrzeżeniem ust. 7, projekt tekstu orzeczenia należy, wraz z aktami sprawy, doręczyć przewodniczącemu możliwie niezwłocznie, nie później jednak niż dziesiątego dnia od dnia posiedzenia niejawnego lub rozprawy. O przyczynach niedotrzymania terminu należy poinformować przewodniczącego najpóźniej w dniu upływu terminu. W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza wobec skomplikowania sprawy lub znacznej liczby spraw powierzonych sprawozdawcy na danym posiedzeniu niejawnym lub rozprawie, przewodniczący może wyznaczyć dłuższy termin.
-
Przepis ust. 6 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio do projektu tekstu odpowiedzi na skargę, z tym, że w tym przypadku projekt tekstu, wraz z aktami sprawy, składa się bezpośrednio do koordynatora w terminie nie dłuższym niż siedem dni od dnia posiedzenia niejawnego.
§ 36
W toku postępowania przed sądami administracyjnymi, Kolegium reprezentuje Prezes lub wyznaczony przez niego inny członek Kolegium.
§ 37
W przypadku stwierdzenia występowania istotnych uchybień w pracy jednostki samorządu terytorialnego koordynator lub przewodniczący niezwłocznie przekazuje opis stwierdzonych uchybień Prezesowi, w celu rozważenia konieczności wydania postanowienia sygnalizacyjnego.
Rozdział 6 - Biuro Kolegium
§ 38
-
Obsługę kancelaryjno-biurową oraz obsługę Kolegium jako jednostki organizacyjnej, zapewnia Biuro Kolegium.
-
W skład Biura Kolegium wchodzą między innymi:
-
-
sekretariat Kolegium,
-
pracownicy służby informatycznej.
-
-
Na czele Biura stoi Kierownik, który podlega organizacyjnie Prezesowi.
-
Kierownik Biura odpowiada w szczególności za:
-
-
prawidłowość stosowania przepisów regulaminów oraz instrukcji wprowadzonych przez Prezesa, a także sposób wykonywania zarządzeń Prezesa,
-
organizację pracy sekretariatu Kolegium,
-
warunki pracy i wyposażenie Kolegium oraz o poziom przygotowania pracowników sekretariatu Kolegium,
-
-
O nieprawidłowościach w zakresie określonym w ust. 4 pkt l, odnoszonych do członków Kolegium, Kierownik Biura niezwłocznie zawiadamia Prezesa.
§ 39
-
Za pracę sekretariatu odpowiada Kierownik Biura.
-
Do obowiązków sekretariatu Kolegium należy w szczególności:
-
-
przyjmowanie korespondencji i przesyłek oraz ich podział,
-
niezwłoczne rejestrowanie spraw wymagających lub niewymagających rozpatrzenia na posiedzeniach niejawnych lub rozprawach, w tym skarg i zażaleń w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz pozostałej korespondencji (ewidencja w programie oraz w księgach według Jednolitego rzeczowego wykazu akt),
-
obsługa działalności orzeczniczej Kolegium, w zakresie ustalonym przez Prezesa, w porozumieniu z Kierownikiem Biura,
-
przygotowanie pod względem edytorskim oraz przedstawienie do podpisu - odpowiednio - składom orzekającym lub Prezesowi orzeczeń i pozostałej korespondencji Kolegium,
-
ekspedycja korespondencji,
-
prowadzenie archiwum Kolegium,
-
wykonywanie innych zadań, wynikających z Regulaminu i zarządzeń Prezesa.
-
§ 40
-
Gospodarka finansowa Kolegium prowadzona jest na podstawie planu finansowego Kolegium, opracowanego z uwzględnieniem kwot dochodów i wydatków, wynikających z podziału układu wykonawczego budżetu państwa.
-
Projekt planu przygotowuje Główny Księgowy Kolegium.
-
Plan finansowy Kolegium zatwierdza Prezes.
-
Prezes, w drodze zarządzenia wewnętrznego, określa instrukcję ewidencji i kontroli dokumentów finansowych oraz ich przechowywania.
-
Prezes, w drodze zarządzenia, określa zakładowy plan kont.
§ 41
-
Obsługę finansową Kolegium zapewnia Główny Księgowy, który w tym zakresie podlega Prezesowi.
-
Do kompetencji Głównego Księgowego należy w szczególności:
-
-
współdziałanie z Kierownikiem Biura Kolegium przy ustalaniu projektu planu finansowego Kolegium,
-
współdziałanie z Kierownikiem Biura Kolegium przy realizacji wydatków osobowych i rzeczowych,
-
prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej,
-
sporządzanie sprawozdań z wykonania planu,
-
wykonywanie innych czynności wymaganych przepisami szczegółowymi oraz zarządzeniami Prezesa.
-
Rozdział 7 - Przepisy przejściowe i końcowe
§ 42
-
Projekt zmian w Regulaminie przygotowuje Prezes z urzędu oraz na wniosek uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.
-
W terminie nie krótszym niż trzy tygodnie przed terminem Zgromadzenia Ogólnego, podczas którego projekt zmian w Regulaminie poddany będzie głosowaniu, projekt ten jest przedstawiany w formie pisemnej członkom Kolegium i Kierownikowi Biura Kolegium, którzy mogą, najpóźniej w ciągu czternastu dni złożyć w formie pisemnej, wraz z uzasadnieniem, wnioski odnośnie do projektu.
§ 43
W przypadku wprowadzenia przez Zgromadzenie Ogólne zmian w Regulaminie, Prezes, z upoważnienia Zgromadzenia Ogólnego, opracowuje i ogłasza w formie zarządzenia tekst jednolity Regulaminu.
§ 44
-
Regulamin wchodzi w życie z dniem 14 kwietnia 2008 r.
-
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin Organizacyjny Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne Kolegium dnia 21 grudnia 1996 r., wraz z późniejszymi zmianami.